PERSBERICHT: Uitgeestse (64) waarschuwt voor Marktplaatsfraude

PERSBERICHT: Uitgeestse (64) waarschuwt voor Marktplaatsfraude

PERSBERICHT

Uitgeestse (64) waarschuwt voor Marktplaatsfraude

Uitgeest, 10 oktober 2022 - Rosemarie (64) uit Uitgeest weet wat cybercrime is en heeft er ook over gelezen. Als ze whatsapp krijgt van een wildvreemde, dan weet ze wat ze moet doen. Ze klikt ook niet op linkjes in mailtjes van onbekenden. Toch werd ze bijna het slachtoffer van digitale criminaliteit. Via Marktplaats. “Ik vind dat ik mijn verhaal met anderen moet delen, omdat Marktplaatsfraude in mijn ogen te vaak voor komt en er weinig aandacht voor is.”

Rosemarie heeft net een nieuwe woning en wordt opnieuw ingericht waardoor veel van haar oude meubilair overbodig is. “Mijn vriendinnen gaven mij de tip om het via Marktplaats te verkopen, zodat ik er in ieder geval nog iets aan zou kunnen verdienen. Inmiddels ben ik weer van Marktplaats af.”

Aanmelden bij Marktplaats verloopt soepel en binnen een mum van tijd verkoopt ze twee meubels. “Toen kreeg ik bericht van een meneer die interesse had in mijn oude eettafel. Hij kon de tafel pas in het weekend ophalen, omdat hij doordeweeks aan het werk was en hij nog een paar zaken moest regelen. Hij wilde de tafel persé hebben en wilde dus een aanbetaling doen. Hij stuurde mij vervolgens een betaallink toe.”

Via de link werd Rosemarie om haar bankgegevens gevraagd, maar het invullen verloopt niet vlekkeloos. Iets in haar achterhoofd zegt dat er iets niet klopt. Nadat ze op de link had geklikt en met haar Random Reader was ingelogd bij de bank, verscheen de melding dat er twee nog te verzenden betalingen klaar stonden á 1010,- euro. Rosemarie klikt op het bericht. Direct volgt de boodschap op haar scherm: Bel dit nummer van uw bank “. Ze belde het nummer en de bankmedewerker die haar te woord stond, vroeg haar aan de telefoon te blijven en verrichte achter de schermen een paar handelingen om de transacties ’te blokkeren’. Een collega bankmedewerker belde haar kort daarna op om haar banktoegang weer ‘te herstellen’. Op dat moment vertrouwde Rosemarie de situatie niet en besluit ze via haar Raboreader rechtstreeks in te loggen bij haar bank. Daar staan twee bedragen klaar van elk €1010 om verzonden te worden.

“Mijn adrenaline schoot omhoog,” erkent Rosemarie. Ze stuurt binnen haar bankomgeving een bericht met het verzoek om gelijk contact op te nemen. Ze werd meteen gebeld. “Maar op dat moment was mijn vertrouwen helemaal weg. Ik durfde er niet op te vertrouwen dat deze bankmedewerker de echte bankmedewerker was. Gelukkig begrepen ze dat bij de bank ook en belde ik mijn bank zelf terug.”

De bankpas van Rosemarie werd geblokkeerd en Rosemarie stapte resoluut van Marktplaats af. “Ik ben te goeder trouw en dan ben je dus de pisang,” meent ze. Ook de dagen na het akkefietje blijft ze nerveus. “Je adres is bekend bij de dader. Het is ook de reden dat ik heel terughoudend ben met social media. Ergens heb ik het gevoel dat ik als potentieel slachtoffer was geselecteerd door deze dader.”

“Hoe ze het geflikt hebben weet ik nog steeds niet,” erkent de inwoonster uit Uitgeest. “De ontwikkelingen in fraude volgen elkaar snel op. Als de ene trend voorbij is, dan begint er weer een nieuwe en de daders worden steeds geraffineerder. De politie kan er weinig aan doen, want je bent één van de velen op een dag. Ik heb inmiddels begrepen dat het wel belangrijk is om melding te maken en om aangifte te doen.”

“Door de anonimiteit en het massale bereik van internet is cybercrime zeer aantrekkelijk voor criminelen, omdat ze gemakkelijk veel slachtoffers kunnen benaderen. Het aantal aangiften neemt dan ook toe”, weet Wilfred van Mulligen, specialist Digitalisering & Cybercrime bij politie-eenheid Noord-Holland. “We adviseren mensen altijd goed op te letten als ze online zakendoen. Handel bij verkoop en aankoop van goederen altijd binnen de gestelde voorwaarden van het verkoopplatform en klik niet op externe links als het om betalingen gaat.”

De burgemeester van Uitgeest, Sebastiaan Nieuwland, benadrukt het belang om cybercrime-ervaringen vooral met anderen te delen: “Mensen doen hun aankopen steeds vaker online. Slachtoffer worden van internetcriminaliteit kan ons allemaal overkomen; een klik op een foute link of een aankoop bij een onbetrouwbare aanbieder is zo gebeurd. Dit kan grote gevolgen hebben, zowel financieel als emotioneel. Toch lees je maar weinig verhalen van slachtoffers. Terwijl het erg veel voorkomt en slachtoffer worden niet iets is om je voor te schamen. Dus deel je verhaal en informeer anderen daarmee.”

Doe ook je verhaal
Wil je na het lezen van dit artikel ook jouw ervaring (anoniem) delen om anderen te behoeden voor de gevolgen van internetcriminaliteit? Bezoek dan www.hetslachtofferspreekt.nl voor meer informatie. Je kunt je ervaring mailen naar info@nh-sv.nl. Wij gaan vertrouwelijk om met je gedeelde informatie. Onze communicatieadviseur neemt eerst contact met je op en bekijkt samen met jou hoe we dankzij jouw verhaal anderen kunnen behoeden voor cybercriminaliteit.