Hoofddorpse bijna duizend euro lichter via creditcard na phishing

Hoofddorpse bijna duizend euro lichter via creditcard na phishing

PERSBERICHT

Cybercriminelen maken steeds meer slachtoffers. Oplichting vaker via je telefoon, tablet en PC

Hoofddorpse bijna duizend euro lichter via creditcard na phishing

Hoofddorp, 14 maart 2023 – De schoonzoon van mevrouw Schenning uit Hoofddorp is journalist en schrijft vaak over cybercrime. Ondanks dat de 72-jarige Hoofddorpse meerdere slachtofferverhalen van haar schoonzoon heeft gelezen, wordt ze eind vorig jaar toch de dupe van creditcard fraude.

Een simpele e-mail van zogenaamd International Credit Card Services zet mevrouw Schenning* op het verkeerde been. In de mail wordt ze gevraagd om haar 3D Secure wachtwoord aan te melden vanwege een nieuw veiligheidssysteem. De Hoofddorpse gaat er in mee, scant de QR-code uit de mail en vult een aantal persoonlijke vragen in, waaronder het credit card nummer en de vervaldatum. Wanneer ze het formulier wil verzenden, blijft de computer hangen. Ze sluit de computer af en slaat er verder geen acht op.

Totdat ze nog diezelfde avond wordt gebeld door iemand die zegt bij de bank te werken. Deze zogenaamde bankmedewerker vertelt haar dat er bij MediaMarkt een betaling van 1.750 euro klaarstaat ter akkoord en vraagt haar dit te bevestigen. “Ik schrok daarvan, want daar had ik geen opdracht toe gegeven. Ik was door de verhalen van mijn schoonzoon wat huiverig en stelde meerdere vragen,” zegt ze. De man van de bank wil haar ‘helpen’. “Hij wist mij uiteindelijk te overtuigen een verificatiecode in mijn creditcard-app door te geven, de app daarna te verwijderen en mijn creditcard door te knippen om malaise te voorkomen.”

De phishingtruc komt mevrouw Schenning bijna duur te staan, ware het niet dat de fraudedesk van International Card Services de betaling oormerkt als verdacht. Door snel handelen wordt de betaling van 980 euro teruggedraaid. “Gelukkig maar. Ik ben ernstig ziek en woon bij mijn dochter en schoonzoon in, zij zijn mijn mantelzorgers. Het geld kan ik dus wel voor wat beters gebruiken. Ik voel me zo gebruikt, dat ik dit verhaal wil vertellen om andere slachtoffers te helpen voorkomen.”


Het voorval hakt er bij mevrouw Schenning flink in. Het is namelijk het tweede voorval in een jaar tijd. Een jaar geleden werd ze na een ziekenhuisbezoek slachtoffer van een babbeltruc, waarbij dieven haar pinpas buitmaakten en duizend euro van haar rekening haalden. “Natuurlijk vind ik het stom van mezelf dat ik erin ben getrapt,” zegt ze. “Toen ik een dag na het voorval met een vriendin een broodje ging eten, vertelde ik mijn verhaal en zij gaf ook aan dat de bank nooit belt. Ik ben er heel wantrouwig door geworden. Ik word vooral kwaad omdat ik door mijn ziekte al bijna niets meer zelf kan. Nu komt daar bij dat ik angstig ben geworden voor het enige beetje dat ik nog wel voor mezelf had: internet.”

Mevrouw Schenning raadt iedereen aan de afzender van e-mails goed te controleren en derden in te schakelen wanneer je iets niet vertrouwt. “Bij de politie waren ze heel geduldig. Ze namen daar ruim de tijd voor mij. Zij wezen mij erop dat de mail afkomstig was van een verdacht mailadres, duidelijk niet van International Card Services. Als ik toen wat oplettender was geweest, dan had ik dit allemaal kunnen voorkomen.” Een wijze les voor de dame op leeftijd: “Door de onzekerheid roep ik nu de hulp in van mijn kinderen als ik iets niet vertrouw. Liever ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald. Maar het is toch jammer dat het tegenwoordig zo moet.”

“Reageer nooit op e-mails of appjes waarin u wordt gevraagd om inlogcodes of pincode in te typen. Uw bank, creditcardmaatschappij of internetprovider zal u hier nooit om vragen. Klik nooit op de link in de e-mail. Gaat u online geld overmaken? Ga dan naar de website van uw bank. Daar kunt u veilig inloggen. Of gebruik de app van uw bank”, aldus Wilfred van Mulligen, specialist Digitalisering & Cybercrime bij politie-eenheid Noord-Holland.

“Ben je gedupeerd? Doe dan altijd aangifte. De politie ziet steeds meer verbanden tussen (verdachten van) cybercrimezaken. Aangiftes helpen om hier beter zicht op te krijgen en deze vorm van criminaliteit grootschaliger aan te pakken in samenwerking met bijvoorbeeld banken.”

Burgemeester Marianne Schuurmans van de gemeente Haarlemmermeer weet dat cybercriminelen ook in haar gemeente slachtoffers maakt: “‘Oplichters zijn gewetenloze criminelen, die misbruik maken van de kwetsbaarheid en argeloosheid van mensen. Internet is voor hen een perfect werkterrein. Het is goed dat mevrouw Schenning haar verhaal wil vertellen: zo kan zij anderen behoeden om in dezelfde val te trappen.”

Doe je verhaal
Wil je na het lezen van dit artikel ook jouw ervaring (anoniem) delen om anderen te behoeden voor de gevolgen van cybercrime? Bezoek dan www.hetslachtofferspreekt.nl voor meer informatie. Je kunt je ervaring mailen naar info@nh-sv.nl. Wij gaan vertrouwelijk om met je gedeelde informatie. Onze communicatieadviseur neemt eerst contact met je op en bekijkt samen met jou hoe we anderen met jouw verhaal kunnen behoeden voor cybercrime.

 

EINDE BERICHT